Ben Amics exigeix l’eliminació de la Consulta d’Identitat de Gènere de Son Espases per la seva transfòbia continuada

Comparte

Ben Amics exigeix l’eliminació de la Consulta d’Identitat de Gènere de Son Espases per la seva transfòbia continuada

L’entitat denuncia l’obligatorietat pràctica d’anar a psicologia i que a la primera sessió s’entregui un fulletó informatiu de 2010 que considera les persones trans com un “trastorn”

Palma, 1 d’octubre de 2026 – Ben Amics denuncia pràctiques trànsfobes sistemàtiques a la Unitat d’Identitat de Gènere (UDIG) de Son Espases, un servei que hauria de ser d’assistència voluntària i d’acompanyament però que “s’ha convertit en el principal obstacle per iniciar el trànsit sanitari, especialment per accedir a l’hormonació a través d’endocrinologia”, ha explicat la presidenta Tatiana Casado. 

Des de l’entitat s’han anat recollint diversos testimonis que han passat per la CDIG i que coincideixen en assenyalar que se’ls hi entrega a la primera visita i sense explicar res més un consentiment informat a mode de protocol que realment és de 2010 i de l’àrea d’endocrinologia, on s’expliquen els “riscos” de l’inici d’hormonació i es parla de “trastorns d’identitat de gènere”, una terminologia patologitzant. Entre els que destaca, assegura que les “hormones masculines” poden generar més “agressivitat” i tracten la transsexualitat com a malaltia, ja que parlen de què “no hi ha un trastorn psicopatològic conegut, el tractament del qual seria diferent”. 

Casado denuncia que les pràctiques que es duen a terme des de la UDIG incompleixen la Llei per garantir els drets LGTBI i per eradicar la lgtbifòbia. “Aquesta normativa, que just compleix deu anys, marcava un camí cap a la despatologització trans que la UDIG ha incomplit sistemàticament”, assenyala, i afegeix que “s’ha consolidat la pràctica de derivar-hi automàticament les persones que volen iniciar un trànsit sanitari, una pràctica contrària al Protocol d’atenció sanitària a les persones trans”.

A més, Ben Amics ha recollit testimonis que denuncien que s’utiltzen tests de personalitat a la consulta psicològica i es realitzen avaluacions psicològiques per detectar i diagnosticar possibles psicopatologies.

La presidenta de Ben Amics ha explicat també que l’entitat ha demanat una reunió amb la Conselleria de Salut per exposar els incompliments continuats de la Llei i per demanar el tancament d’una unitat que mai s’ha adequat a una perspectiva d’acompanyament no patologitzant. 

Des de Ben Amics recorden a qualsevol persona que vulgui iniciar el trànsit o que ja hagi començat el procés que tenen acompanyament disponible a l’entitat, que passar per la UDIG no és obligatori per aconseguir cita amb endocrinologia i que les persones trans han de ser ateses psicològicament com qualsevol altra persona del sistema sanitari públic, no com si tinguessin una patologia. 

Contacte: Jan Gómez 633 13 90 69 

Más artículos

Haz una donación

Si deseas contribuir mediante donación para apoyar el trabajo de Ben Amics y sus actividades, puedes ingresar la cantidad que estimes oportuna a través de:

  • BIZUM: CÓDIGO 12063
  • TRANSFERENCIA BANCARIA: ES88 2056 0004 4310 0060 5921
    (BEN AMICS ASSOCIACIÓ LESBIANA, GAI, TRANSEXUAL I BISEXUAL)

Tu aportación es de vital importancia para mantener la estructura básica de la entidad.